Friday, January 16, 2009

Hati-Hati Ya....

Hujan turun...errr sebenarnya lebih daripada turun; hakikatnya, lebih mirip kepada curahan air dari tangki bertan-tan isipadunya. Akan tetapi sepanjang perjalanan Sandakan-Lahad Datu-Tawau lebih kurang 380km panjang itu tidaklah dilimpahi hujan sedemikian rupa. Tatkala kereta yang dipandu mendekati persimpangan ke Lembah Danum di mana hujan bertukar pula menjadi renyai-renyai, aku ternampak polis trafik membuat sekatan jalan. Hatiku segera bertukar tempo; bukannya aku melebihi had laju atau tidak mengenakan tali keledar keselamatan tetapi disebabkan terpaksa menghentikan kenderaan yang sudah selesa perjalanannya.
Sesudah kuberhentikan kenderaan, aku menurunkan tingkap kenderaan di sebelah penumpang. Terpampang muka seorang polis pertengahan umur kategori pakcik dengan senyuman ramah berkata, "Hati-hati ya dik. Pandu perlahan-lahan. Jalan licin" dan sekali disudahi dengan senyuman ramahnya itu.
Benakku sedetik tersentak, terharu bercampur sebak. Kuteruskan perjalanan dan pakcik polis kelihatan semakin menjauh dari cermin pandang belakangku dalam kereta. Hujan renyai-renyai kembali bertukar lebat. Sebuah senyuman terukir di bibirku. Terima kasih. Moga hujan cepat berhenti, bukan saja di luar kenderaanku juga di dalam hatiku.

No comments: